مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

rehan
HAWK OF ISLAM
7ob El-7iah
ابا يوسف
malak el- donia
الملاك الأسود
e ahmed
الملاك الحائر
12 مشترك

الحائر يخترق قلعة الصقر

الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى
    مزاجك ايه النهرده : الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 3 8010

الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 3 Empty الحائر يخترق قلعة الصقر

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الأربعاء أكتوبر 07, 2009 5:15 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

إحم إاحم
    السالام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لالالالالا
    لا تراجع ولا استسلام
    لا رحمة ولا شفقة ولا تأجيل حوار
    مشاهدينيا متابعي حوارات منتدى الرحمة الكرام نبارك لكم جميعا ذكرى انتصار ات أكتوبر المجيدة وبهذه المناسبة الجليلة يسعدنا أن

نقدم لكم حوار جدييييييييييييييد ومختلف بكافة المقاييس فالضيف شخصية يعتريها الكثير والكثير من الغموض، والوقار أيضا ...وكما حطم الجنود المصريين أاسطورة لجيش الذي لا يُقهر" فسيحطم الملاك "قلعة الصمت" التي يقطنه المدعو صقر الإسلام (م/أحـــمـــد الشـــرقاوي)ء

ونذكر مشاهدينا الكرام بانطلاق صافرة البدء لإرسال الأسئلة "الجبارة" على بريدي الخاص ...هذا ويشرفنا استقبالها حتى منتصف الاسبوع المقبل.....
    وانتظروا اختراق الحائر لقلعة الصقر

وعنوان الحوار:
    الملاك يخترق قلعة الصقر"
    تحياتي
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 3 Empty رد: الحائر يخترق قلعة الصقر

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الخميس أكتوبر 29, 2009 11:46 pm

دكتور زويل لنظرته العلمية وحكمته في اتخاذ القرار رغم ان الخبرة السياسية عنده غير كامله...

بوعند هذا الحد نختتم هذي الحلقة من حوار اليوم على أن تبدأ الحلقة التالية في مساء الغد -بمشيئة الله- ب:
    إذا كان هذا في نظرك هو مايؤهل الدكتور زويل لقيادة هذه الأمة رغم ما ينقصه من خبره سياسية، برأيك ما الذي يؤهل السيد جمال مبارك للوصول لسدة الحكم وما الذي يفتقده؟؟؟؟

انتظرونا في حلقة ساخنة جداااا
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الجمعة أكتوبر 30, 2009 10:27 pm

برحب بيكم وبضيفي مرة تانية ونبدأ حوارنا بالسؤال اللي اتفقنا عليه واللي هيكون نهاية كلامنا في السياسة :
    قلت في نهاية جابك السابق إن تفضل الدكتور زويل لنظرته العلمية وحكمته في اتخاذ القرار رغم ان الخبرة السياسية عنده غير كامله...
    طيب
    إذا كان هذا في نظرك هو مايؤهل الدكتور زويل لقيادة هذه الأمة رغم ما ينقصه من خبره سياسية، برأيك ما الذي يؤهل السيد جمال مبارك للوصول لسدة الحكم وما الذي يفتقده؟؟؟؟

والسؤال التاني:

لو بإمكانك تحذف أو تعدل أو تضيف مادة في الدستور المصري، ياترى ممكن تكون ايه؟؟
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس
    العمل/الترفيه : طالب فى كليه الهندسة الالكترونية / كرة القدم

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الجمعة أكتوبر 30, 2009 10:32 pm

بالنسبة للسيد جمال مبارك فأعتقد أنة أخد من خبرات السياية القدر الكافى من خبراتة فى الحزب الوطنى وكفاية انة بياخد من

خبرة أكثر من عقدين فى السياسة من الريس محمد حسنى مبارك ............... دا كلة كويس بس دا كلة بحس ان فى

روتين بدرجة كبيره مصر حالا من الجانب السياسى مستقره وأعتقد أنها انشاء الله هتنيها كدا تحت ضل الاتفاقيات اللى بعترف

انها فى كتير من الاحيان بتقيدنا بس فى اوقات اكتر بتوفر لشعبنا عدم الانسياق فى المشاكل الدولية

أقصد من الكلام دا الهدف اللى قلتة فى الاول وهو تغير الفكر الشعبى علشان نبدأ نحس فعلا بالتغير وأنا شايف ان دا

ممكن يحصل ان الشعب دا تحصل فية طفره علمية ينشغل فيها اغلب فئات الشعب وتكون ذى الهدف القومى علشان نقدر

نقلل الفارق العلمى الجبار ............................يا رب

وجهة نظرمتواضعة
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الجمعة أكتوبر 30, 2009 10:41 pm

أنا معرفش الكتير عن الدستور المصرى وأعتقد أن لو الفرصة جتلى فى يوم من الايام انى اعدل فى بنودة فالتعديل

هيكون هدفة ان كل انسان بسيط وعادى يقدر يحس بالرضى والاطمئنان والعدل اللى بيوفره دستور بلدة لة ولكل انسان

عايش على ارض البلد دى

أما بالنسبة فعلا لمواد الدستور فأنا عندى فكره عن بعض المواد اللى كان بيدور حوليها الخلاف زى قانون الطوارئ وكمان

القوانين التشريعية اللى درسناها ايام المرسة ........... بس بيعنى معرفة سطحية متخلنيش اقدر اتكلم عن تعديل الو تغير

فى الوقت الحالى
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الجمعة أكتوبر 30, 2009 11:02 pm

مش هقدر أعقب على رد حضرتك على الجزئية الأولى من السؤال غير انه دليل على "الدهاء السياسي" ودبلوماسية مرضية لكل الأطراف.....بس هعديها علشان وعدت ان ده يكون آخر جزء في السياسة.....
    نيجي بقى للجزئية المهمة والمحورية إلى حد كبير في حياة بشمهندس أحمد...
    الســــاحرة المســـــــتديرة
    احكيلنا بقى، ايه حكاية حضرتك مع الكورة؟ هل بدأت من الطفولة ولا من امتى؟
    أهلاوي ولا زملكاوي؟
    وايه سر تميز أو عدم تميز كل واحد منهم؟
    بيقولوا الناس بتناعات الامتيازات دي بتبقى "دحيحة" وملهاش في الهوايات دي...حضرتك بتخرج عن القاعدة دي برضو؟؟؟ يعني في ثانوية عامة مثلا كنت بتلعب برضو ولا اعتزلت وقتها ولا ايه؟؟؟
    موقعك ايه في الفريق بتاعك؟ وياترى بتتهزموا أكتر ما بتهزموا ولا ايه؟
    لو ماتش مهم بالنسبة لك بدأ في وقت الصلاة، هنتعمل ايه؟
    انضميت لفريق كبير وعندك بطولة في نهار رمضان، وعلشان تلعب المدرب وصاك تفطر...ايه النظام؟
    طول عمرنا بنقول "خليك روحك رياضية" ...ياترى روحك رياضية؟ وازاي بتتقبل الهزيمة؟؟؟ وتعليقك ايه عالروح الرياضية اللي بنشوفها يومياً عالفضائيات بين شوبير ومنصور، وصادق وشلبي؟
    تقبل تلعب في فريق فيه أفراد إسرائييلين أو تلعب قدامهم يعني؟
    آخر حاجة بقى:
    لو أهلك شافوا ان الرياضة ممكن تعطل مستقبلك، ايه هيكون تصرفك؟
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الجمعة أكتوبر 30, 2009 11:41 pm

أول حكايتى مع الكوره كانت فى عمان كنت أنا والمصرين اللى معانا بنلعب مع بعض وكل جمعة نروح للملعب الكبير

ونشوف العمانين الكبار وهما بيلعبوا كنت وقتها بقول امتا اكبر والعب معاهم ويمكن أول مره لعبت فيها كانت وانا فى تالتة

ابتدائى كنا فى المدرسة وعندنا حصة العاب والاستاذ العمانى قالنا كل واحد يجيب تيشيرت كورة معاه وفى الحصة قسمنا

وبدأنا نلعب يوميها لعبت كويس اوى واللى مفكرنى بالموقف دا ان الاستاذ فرح بيا قوى وكمان خدت جائزه يوميها كانت

العلامة الكاملة فى النشاط الرياضى

أنا أهلاوى ابا عن جدا عن خالا عن اى حاجة انتوا عوزينها

الفرق بين الزمالك والاهلى الزمالك متفكك بتفكك لعيبتة مع انهم لعيبة كويسة جدا

الاهلى متماسك بقوق وحزم وانضباط لعيبتة وادارتة

بالنسبة بقا لبتوع الامتيازات فهذا من فضل ربى والكوره عمرها مكانت ممنوعة طول مكان وقتها مش محجوز لانجاز

عمل تانى بيكون أهم من الهواية ومش لازم يكون مذاكره حالا وفى ايام الثانوية انا تقريبا كنت بلعب كل اسبوع

بس فى تالتة ثانوى انا بجد أول السنة كنت بروح المدرسة العب كوره بطريقة هستيرية

كنت فى فريق المدرسة من ثالثة اعدادى لتالتة ثانوى وكسبت مع فرق الفصل دورى المدرسة كذا مره بس بجد

مكنتش الكوره ابدا عكس المذاكره الحاجة اللى كانت بتخلبنى اذاكر بمزاج هى لعب الكوره

انا فى 3 اماكن فى الملعب مدافع وجناح يمين وخط وسط يعنى قريب من لعب احمد فتحى بس فى القفتره الاخبيره

بدأت ألعب مهاجم ومنجحتش خااااااااااااااااالص

أما بالنسبة فى الفوز والهزيمة مرات الهزيمة وبكل صراحة فى الفتره الاخيره اكبر ودا علشان حصل لخبطة وحجات

كتير تانية بس عموما المكسب قريب من ملارات الخساره وهى دى الكوره وبالنسبة لينا احنا بنالعب علشان المنتعة

وتجديد النشاط فالفوز والهزيمة مش مهم بالقدر الكبير

اما بالنسبة للصلاه فلو بنلعب يكون بعد الصلاه فمبيكونش فى مشكلة من الحكايه دى

والصيام لو كنت فى فريق والمدرب اجبرنى على الافطار فأنا صايم وهو لة الرأى اذا كنت هلعب او لا

اما بالنسبة للعب فى فريق جواه اسرائليين فمعنديش اى مشكلة لانى هكون لاعب ذيهم دورى انى اادى دورى وكزن

احسن منهم فى الملعب ولو كنت ضدهم فدا هيكون اللعب الامتع لانى هلعب بدوافع متعدده ولو كان المدرب او رئيس

النادى اسرائيلى فالحالة دى لااااااااااااااااااا ,,,,,,,,,,,,, مرفوضة تماما

الروح الرياضية مطلوبة ودايما الواح بيحاول يتحلى بيها مع ان الواحد فى الكوره بيخرج عن شعوره ساعات بس الحمد

لله الواحد بيرجع بسرعة

لو أهلى شافوا ان الكوره هتعطلنى فهما على حق لانهم شيفين مصلحتى بس الامر أعتقد انة هيبقى ليا أكتر لانى اقدر

اميز اللى ينفعنى او يضرنى والحمد لله الواحد كان بيفكر فى الحاجات دى قبل كدا بس دلوقتى الاهتمامات اختلفت تماما
    malak el- donia
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس
    مزاجك ايه النهرده : الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 3 4510

مُساهمة من طرف malak el- donia السبت أكتوبر 31, 2009 2:30 pm

معلشي يا احمد انني مكنتش معاك ع المنتدي وانت بتعمل الحوار بس انت عارف اني كنت باسالك علطول انت عامل ايه وكنت معاك برضه

وانت فعلا انسان جميل اوي وانا فرحان ان ليا اخ زيك جميل اوي كده

والناس كلها حتي يابني بتقول اننا اخوات بالشبه حتي كمان هو انا وانت كمان حتي مستغربين اوي ازاي يعني بس عادي

فربنا يكرمك ويحقق كل امانيك يارب ويجمعنا كلنا في الفردوس الاعلي

ومش هانسي انسه ايمان اللي تعبانه معاك في الحوار وبج حضرتك مذيعه متميزه جداا

ربنا يكرمكم جميعا ياااااااااارب
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الخميس نوفمبر 05, 2009 11:13 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
    متابعينا الكرام
    عودة مرة أخرى مع ضيفي وضيفكم الكريم الكابتن أحمد الشرقاي...
    برحب بيكم وبالضيف مرة أخرى ونستكمل الحوار....

حضرتك حكيتلنا عن بدايتك المحترفة مع الكورة، والمضحك اني كنت زمان لما بتفرج على ماتش كورة بستغرب قوي ان كل الناس دي بتجري ورا الكورة وأقول طب ما يجيبولهم كورتين ويريحوا دماغهم....
    نرجع تاني لحضرتك، رغم حماسة حضرتك الشديدة للكرة، لما بتسمع رأي لأحد الشيوخ بيسفه فيه من هذه الهواية وبيقول انها لا تعدو إلا أن تكون علم لا ينفع وجهل لا يضر... هل ده بيضايق حضرتك؟! وياترى ايه اللي بيجذبك للعبة دي؟

لو هتكرر نفس الموقف الرائع لتي شيرت أبو تريكه في ماتش الجزائر هتكون ايه الجملة اللي هتحب تكتبها؟

وبالنسبة لنقطة لعبك موافقتك على اللعب في فريق فيه إسرائيليين...اسمحلي أعقب بس: اعترافي باللعب مع أمثال هؤلاء هو اعتراف بشرعية كيانهم الصهيوني وهذا مايسعون له....ولن أزيد

نستكمل بعد قليل
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الخميس نوفمبر 05, 2009 11:40 pm

اولا بشكر امجد على الرد الجميل بتاعه وهو أكتر من اخويا وانا مقدر ظروفة وظروفنا كلنا

اما بالنسبة لرأى الشيوخ فهو مبيزعلنيش خالص لانى واخدها على انها هواية هدفها تنشيط

الجسم والحفاظ على لياقتة ودا علشان أكون مستعد نفسيا لاداء الواجبات الواجبات المكلف بيها

بكل نشاط ودا علشان اعملها على أكمل وجه وأعتقد ان الهدف دا دعانا لية الرسول الكريم وهو

اهمية اتقان العمل

اللى بيجزبنى للعبة دى الحماس اللى فيها وبقية الفوائد الجسدية وكمان الترويح عن النفس فى

ممارسة هواية مفيدة

لو ابو تريكة كرر موقف التيشرت فى ماتش الجزائر مش هلاقى كلمة معبره تنكتب على التيشرت

أكتر من الكلمة اللى فى توقيع حضرتك ( وا.................. قدساه )

أنا مش موافق ان لعبى مثلا أو لعب أى مصرى فى فريق فية اسرائيلين ان دا اعتراف بشرعية

دولتهم أنا مش شايف أى علاقة المشكله لو اللعب كان فى فريق تابع للكيان الوهمى الصهيونى

هنا المشكلة هتظهر
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الخميس نوفمبر 05, 2009 11:56 pm

حضرتك ذكرت في السؤال اللي قبل كده ان موقعك في فريقك بيتغير ما بين مدافع وجناح يمين، وخط وسط... هنا في سؤال:
    على أي أساس بيكون تشكيل الفريق، وهل لما فرقة بتاخد هجوم أو دفاع ده ممكن يبقى له علاقة بالناحية السياسية؟
    يعني: أفتكر ان كان في ماتش بيتلعب في الخمسينيات بين الولايات المتحدة واليابان، وقتها تشكيل اليابان كان دفاع، بس في 2005 أو 2006 الفريقان لعبوا ماتش اليابان كان تشكيلها فيه هجوم.... طبعا الفترتين الزمنيتين اتغيرت فيهم اليابان تماما وده اللي دفع بعض المحللين السياسين انهم يرجعوا حتى تشكيل فريق الكرة للموقف السياسي للدولة....

النقطة التانية
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الجمعة نوفمبر 06, 2009 12:10 am

بصوا رجعنا للسياسة بس هى شكلها كدا ............... ولربنا يستر

أن الواحد يقدر يشكل نفسة حسب امكانياتة علشان يخدم النظام اللى ماشى بية بلدة اللى مثلناها

هنا بالفريق فدى حاجة أنا شايفها ايجابية جدا وان حصلت فعلا فاحنا كدا قربنا من استغلال

الموارد البشريه الهائلة اللى بنمتلكها يعنى مش شرط ان نحط كل واحد فى المكان التقليدى

له ......... لا نشوف الاول الشخص دا هيوصل بطاقتة لفين وبعدين نحطة فى المكان اللى

يقدر يعبر عن نفسة فية ويبين كل مواهبة من غير مندفن حاجة منها ذى مبيحصل فى ايامنا

اما بالنسبة لاختلاف طرق اللعب حسب الحالة السياسية بين البلدين فدا أنا كش شايف انة العامل

الاساسى بس هو أكيد له دور بس اعتقد ان امكانيات افراد الدول دى اللى هما هنا العيبة بتيجى

أولا وبعدين الحالة الاجتماعية للدولة دى وثالثا مكانتها فى التأثير فى بقية دول العالم للى

بيندرج تحتها العامل السياسى
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الجمعة نوفمبر 06, 2009 12:19 am

نبعد بقى شويه عن أجواءالملاعب، ياترى بتقضي يومك ازاي؟ وايه أقرب مكان لقلبك؟
    مين الإنسان اللي لما بتحس إنك مخنوق أو متضايق بتحس إنك محتاجله؟

ذنب ارتكبته في حق إنسان وبتتمنى انه يسامحك؟

وأخيراً:
    أكيد حضرتك عارف قصة الثلاثة اللي اتسد عليهم الكهف وكل واحد فيهم قال موقف علشان ربنا يفتحها عليهم.....لو كنت رابعهم ....كنت هتقول ايه؟؟

ملحوظة خاصة:
    عندي مشكلة في الشات بوكس
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الأربعاء نوفمبر 11, 2009 11:25 pm

يوم عادى بحاول اطلع منة بأكبر استفادة ( بحاول انفذ الفروض اللى عليا كاملة - بحاول

ارضى نفسى - بخلى دايما حاجة جديدة فى اليوم علشان محسش بالروتين بس اقول اية اذا كان

الروتين هوا حياتى اليومية )

اقرب مكان لنفسى فعلا هى بلدى وممكن تقولوا اننا عممت الرد بس هوا بجد اى مكان بحس فيه

بعظمة بلدى بيكون اقرب مكان لقلبى

جينا للقصة المتأزمة اما اكون مخنوق بتكلم معمين احنا اتفقنا على الكلام بصراحة ...........

لغاية وفت قريب ميعديش الاربع شهور كنت كل هممومى بكلم بيها نفسى لا أحد غير نفسى

لغاية موصلت فى وقت حسيت فية اننا ونفسى بقينا جزئ منفصل عن العالم

الكلام دا انكسر لما شباب فرتقى لقوا بعض .

مفيش حاجة بعينها اقدر اسميها خطأ كبير ارتكبتة فى حق شخص بقصد ودا مش معناه اننا

ملاك بالعكس كتير غلط واعتقد اننا سريع فى حسابى مع نفسى وخصوصا اما الحكاية بتمس

شعور شخص تانى بكون سريع الاعتزار يمكن انا قلت قبل كدا ( اجى على نفسى 100 مره

بس محدش يتأذى بسبب تصرفاتى )

لو كنت معاهم كنت هقول اللهم انى احببتك واحببت نبيك واحاول الوصول لمنزلة جوار المصطفى

اللهم اجرنا مما نحن فية ..

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين مايو 13, 2024 5:32 pm