مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

rehan
HAWK OF ISLAM
7ob El-7iah
ابا يوسف
malak el- donia
الملاك الأسود
e ahmed
الملاك الحائر
12 مشترك

الحائر يخترق قلعة الصقر

الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى
    مزاجك ايه النهرده : الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 2 8010

الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 2 Empty الحائر يخترق قلعة الصقر

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الأربعاء أكتوبر 07, 2009 5:15 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

إحم إاحم
    السالام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لالالالالا
    لا تراجع ولا استسلام
    لا رحمة ولا شفقة ولا تأجيل حوار
    مشاهدينيا متابعي حوارات منتدى الرحمة الكرام نبارك لكم جميعا ذكرى انتصار ات أكتوبر المجيدة وبهذه المناسبة الجليلة يسعدنا أن

نقدم لكم حوار جدييييييييييييييد ومختلف بكافة المقاييس فالضيف شخصية يعتريها الكثير والكثير من الغموض، والوقار أيضا ...وكما حطم الجنود المصريين أاسطورة لجيش الذي لا يُقهر" فسيحطم الملاك "قلعة الصمت" التي يقطنه المدعو صقر الإسلام (م/أحـــمـــد الشـــرقاوي)ء

ونذكر مشاهدينا الكرام بانطلاق صافرة البدء لإرسال الأسئلة "الجبارة" على بريدي الخاص ...هذا ويشرفنا استقبالها حتى منتصف الاسبوع المقبل.....
    وانتظروا اختراق الحائر لقلعة الصقر

وعنوان الحوار:
    الملاك يخترق قلعة الصقر"
    تحياتي
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس
    العمل/الترفيه : طالب فى كليه الهندسة الالكترونية / كرة القدم

الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 2 Empty رد: الحائر يخترق قلعة الصقر

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الخميس أكتوبر 15, 2009 10:54 pm

ربنا يكرمك يا أمجد جة فى وقتة مسك الختام احنا هنكتفى بهذا القدر لهذا اليوم

HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الخميس أكتوبر 15, 2009 11:02 pm

shimaa كتب:
    ربنا يكرمك يارب يابشمهندس ويوفقك لتحقيق هدفك

وربنا يجعلك هدفا لنصرة الاسلام والمسلمين

آمين ونكون جمعيعا هدفا لنصرة الاسلام والمسلمين يا آنسة شيماء

هو باين ان الملاك الحائر هيكمل دلوقتى بكمان سؤال وبيقول أنة عامل زى قذائف الهاون ربنا يستر
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الخميس أكتوبر 15, 2009 11:05 pm

الشكر موصول لحضرتك على الإجابات الرائعة والأهداف السامية
    ولكن
    اللي حضرتك قولته ممكن يبقى رؤية أو زي ما بيقولها vision ودي بتختلف شويتين عن ال mission اللي بتبقى أكثر تحديدا ...يعني لا جدال اننا كلنا أو عالأقل كتير مننا بيحب بلده ونفسه يرتقي بيها لكن هدفي اللي أنا بنفسي هحققه وهقوم بيه هو ده السؤال يعني مثلا هدف شركه إليكترونيات مثلا هو المشاركة في الثورة التكنولوجية لكن مهمتهم الواضحة كانت ان أجهزتهم تبقى رقم واحد في العالم....
    وبما ان حضرتك لمحت لتغيير النظام النقطة اللي هنستفيض فيها لاحقاً....ده هيقودنا لسؤال بعيد شويه ...أحمد الشرقاوي بعد ما اتخرج بتقدير امتياز وبقى مهندس متخصص ويصنف في فئة العلماء ...اتعرض عليه منصب سياسي رفيع المستوى وفي نفس الوقت عرضت عليك إحدى الدول الأجنبية -ولتكن الولايات المتحدة- ضمك إلى قاطرة علمائها ..... ياترى هتحب ساعتها الخوض في اللعبة السياسية أم ستؤثر العلم؟؟؟ وإذا كان المنصب المخول إليك هو رئاسة مجلس الوزراء فكيف سيكون تصرفك.... ومن ستبقى ومن ستقيل من الوزراء الحاليين؟؟

وأخيرا

الأصدقاء كالنار قليلها متاع وكثيرها بوار
    رأي حضرتك ايه في الجملة دي؟؟؟؟؟

هنعرف كل الإجابات دي وأكتر ....انتظرونا في الحلقة الثانية من اختراق غدا في السادسة مساءً
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الجمعة أكتوبر 16, 2009 12:04 am

احنا كدا هنلمس أوتار حساسة

الهدف أنا اتعلمت انى اخلية محدد وعام فى نفس الوقت محدد فى شكلة الظاهرى وعام فى طريقة تنفيذه

أنا مريت بتجربة بدأت من وأنا فى تانية اولى اعدادى قلت انا هدخل الكلية الجوية لانى كنت بحب الطيران جدا جدا ودا من كتلر سفرى بالطائره

بس اتغيرت اللرغبة بعد شوية للكليى الحربية لحاجات فيها شوفتها مناسبة ليا وجيت فى الثانوية انا هدخل شعبة الرياضة علشان ادخل الكلية الحربية

ففى ناس بقت تقولى انت هتجيب مجموع عالى وتدخل كلية مجموعها قليل .................. طيب انا قلت دا صحيح الفرق كبير بس هعمل اية

لازم اتصرف لقيت اقرب بديل وبردة لقيتة بيرضى غرورى العلمى والثأرى وقررت ادخل فنية عسكرية وفعلا بانت النتيجة وجبت 97.7%

ورحت فعلا وسحبت ملف التقديم وطلعت من البيت الساعة 2 بليل علشان اوصل هناك بدرى والحق اسحب ملف التقديم جبت الملف وبدأت

استعد وانا شايف املى بيتحقق خطوه بخطوة وفرحان جدا بس جات لحظة كانت مهم جدا انى الاقى اللى بحبهم حوليا فيها بس سبحان الله

كأنها مرتبة ان كلهم يسبونى لحظتها المهم انهار حلم سنين فى لحظة ومش عاوز احكى اما جة يوم التقديم وانا كنت قاعد فى البيت اية اللى

حصل ........... الحمد لله حت بقا لحظة التحدى الفاصلة واللى كنت لازم احس بالمشاعر بتاعتها فى الوقت الصح وقفت وقلت مش هيضيع

وهحط الحلم وركزه فى جانب تانى وان شاء الله هوصل دخلت كلية الهندسة وانا كلى امل انى اطلع بنفس المحصلة حتى لو مكنتش فورية

بس اهم حاجة النتيجة

لية انا حكيت الموقف دا ..... علشان أجاوب السؤال تحديد الهدف أنا هدفى رفعة وطنى وهعمل اللى عليا بس فى أى طريق الله وحدة أعلم

ويمكن أنا ااثر على غيرى وهو اللى يساعدنى وننفذ انا وهو الحلم او يكملة هو ان لم يسعفنى الوقت

يبقى المهم الهدف الاسمى وبردة مهمة الرؤية التطبيقية بي مش بأهميى الهدف الاسمى ويمكن حضرتك أثرتى نقطتين فى منتهى الحساسية فى حياة

اى انسان

اعتقد ان كليهما قريب الى قلبى بس مع بعض التعديل بالنيبة للحياة العلمية اللى شيفها فى منتهى الأهمية بس مش تحت راية غير راية بلدى

هم يدوا اللى عوزنهم منح بس لو مكنش الشخص دا حازم واشترط ان علمة دا ينفذ فى بلدة قبل غيرها فأعتقد انة يرجع أحسن انا عارف ان

دا صعب بس لية احنا منتغلبش على الفرق التكنولوجى الهائل دا على اد ما نقدر............ القدرات العلمية هناك فعلا تخلى الانسان يبدع

الوضع الثانى وهو الوضع السيايى هو اللى انا بفضلة شخصيا انا شايف ان اما الداخل يتصلح هنقدر نعدل فى كل حاجة بعد كدا بمنتهى السهولة

والخطوه دى والله لو ينفع اروح واقعد مع كل مسؤل ونتكلم على تغيير كتير من الاساسيات بس من اين لى هذا دلوقتى

بس انا شايف ان المنصب العلمى دلوقتى اشد تأثيرا بكثير من الموقف السياسى بس الكلام دا مش فى بلدنا الوضع معكوس هنا تماما فعلشان كدا

افضل السياسة عن العلم لغاية محاول أعدل الفكر دا ورجع الامور لنصابعا وهو العلم يسبق السياسة

بالنسبة للوزراء الحالين لا اشك ولو 1% من حبهم لبلدهم بس المشكلة فى الاداره ويمكن دى حاجات هتختلف فيها وجهات النظر كما فى

تعمل اية لو كنت وزير عموما المهم نقف وراهم ونساندهم ورأى الشعب لازم يخدوه فى حسابتهم كل دا مش لحد هو فى الاول والأخر لربى

ولوطنى

بالنسبة لمقولة الاصدقاء كالنار قليلها متاع وكثيرها بوار

انا مختلف معها تماما ولو كان لى ان اغيرها لكتبتها

الأصدقاء كالدرر قليلها حرمان وكثرتها سند وارشاد

لا يصح ان واحد اطلق علية لفظ صديق لك انك تنعتة بالنار الصديق دا من أهم الاسس فى حياه الانسان اللى من غيرها يمكن ميعرفش يكمل

مشوار حياتة بالصوره الأمثل
    rehan
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف rehan الجمعة أكتوبر 16, 2009 12:57 am

ما شاء الله
    اللهم بارك

تصفيق حاااااااااااااااااااد

بجد احيكم بشدة

ربنا يبارك فيكى ياايمان ويكثر من امثال حضرتك يابشمهندس
    ويوفقك يارب لما فية خير وصلاح ليك ولأمتك يااااااااارب

احنا فى انتظار البقية
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الجمعة أكتوبر 16, 2009 8:01 pm

رد دبلوماسي أحيي حضرتك عليه مع خالص دعواتنا بتحقيق أحلامك على الوجه الأمثل....
    نرجع للنقطة المتعلقة بالأصدقاء ...وبالنسبة لنعتهم بالنار فاسمحلي أرد -بغض النظر عن اتفاقي أو اختلافي مع المقولة- لكن وصف النار لا يعني بالضرورة الشر أو الشيء السيء ... ففي كثير من الأحيان تستخدم النار للانارة وللاسترشاد وللحماية ....
    على أي حال دا كان مجرد تعقيب على وصف النار...
    سؤالي:
    مدى اخلاصك لأصدقاك بيرتبط بمدى إخلاصهم ليك؟؟؟
    يعني المخلص معاك بالضرورة بتخلص معاه، لكن اللي يبعد تصرفك معاه بيكون ازاي؟؟؟
    الحاجة التانية:
    بم ان حضرتك في السؤال السالف ذكرت ان هدفك "نرتقي" ببلادنا... كلمنا بقى عن فريق نرتقي ودروك فيه ومين فيكم اللي أثر على التاني ؟
    و...لو اتعرض عليك قيادة الفريق بس في بعض من الأعضاء معترض عليك....ياترى هترتب أمورك ازاي؟؟؟

والنقطتين الأخيرتين:
    بم انك بتقود الفريق وصلتوا لنقطة محتاجين فيها قرار حاسم، بس رأيك كقيادة مختلف كتير عن بقية الأعضاء وكل منكم مصر على رأيه....فأي الرأيين ستختار؟
    وأخيرا:
    فريق نرتقي كبر وماشاء الله نجح جدا تحت قيادتك واتعرض عليكم الانضمام لفريق آخر أكثر ازدهاراً ونجاحا ومتفق مع أهدافكم إلى حد كبير... بس ساعتها هتكون مجرد عضو...هتوافق؟؟؟؟
    وشكرا
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الجمعة أكتوبر 16, 2009 8:37 pm

نتكلم بقى عن الأسئلة النارية الجديدة

هل اخلاصى لاصدقائى بيتوقف على اخلاصهم ليا ............. اعتقد ان مفيش فعل الا لما يكون له رد فعل و لو انا اخترت انى اسمى شخص

بصديقى فدى لوحدها مش هتيجى من غير مكون متأكد من الاخلاص والوفاء فى الصداقة والاجابة على السؤال وبكل وضوح نعم بس زى موضحت

بالنسبالى موضوع الاخلاص دا بكون منتهى منة قبل ما أطلق اللقب على الشخص أما الحجات اللى ممكن تأثر فيا جدا هى الانانية وعدم الاهتمام

وتجاهل الرأى دى بتكون من المعايير اللى بحط عليها درجة حب الانسان دا فى قلبى

جزئية اللى يبعد دى أنا مش فاهم اللى سأل يقصد بيها اية هل هو عاوز يجرب مقدار الصداقة ببعدة ولا هوعاوز يحتفظ بالصديق لمجلرد الاسم

وهو مبيعملش اى حاجة علشان يحافظ على الصداقة

أنا حاسس انة سؤال بداعى الهرب

ثانبا ............فرتقى مش فريق هو اول مسمناه قلنا علية حزب فرتقى الفريق اللى كون الحزب دا مكون اساسا من اربعة اشخاص

محمود عليمى ومروان وأمج وأنا وهو فكره اتنين مننا وبجد طرحت الفكرة فى كذا موقف ما بيننا لغاية اما بقينا نرددها لوحدنا هو فكرته

جاية من اسمة وهو ازاى الانسان يقدر يرتقى بنفسة علشان يقدر يأثر على اللى حولية واول أعمال هذا الفريق هتظهر قريب وخلوها مفاجأه بقا

بس ربنا يستلر محدش يكون سربها

أما بالنسبة لدورى فية فاحنا أربعة ودلوقتى بدأنا نكبر شويتين بس أدوارنا أعتقد واحدة لغاية حالا علشان العدد صغير

وهى ايجاد الافكر مناقشتها وتنفيذها

لو عرض عليا القيادة وفى أعضاء اعترضوا عليا هتصرف ازاى لو كنت شايف نفسى قادلر على القيادة فى وقت العرض هدخل وأعمل تصويط

لو كسبت بفرق صوت هكمل وبعد كدا هقعد معا اللى كانوا معترضين عليا يشرحولى وجه اعتراضهم وساعتها أعتقد ان كل شئ هيتحل

لو كنت قائد هذا الفريق ويا ليتها من مهمة أكرر لنى لن أقبلها قبل أن اجد فى نفسى الصلاحية

قابلنا قرار حاسم ورأى مختلف عن رأى البقية الى حد كبير ودا حصل بعد استنذاف كل سبل الحوار ومعرفة آراء جميع الأطراف

القرار فى الوقت دا أخف القرارين فى السلبيات وان كنت معملتهاش كتير انى ارجح رأى آخر لانة أخف فى السلبيات مع ان قرارى انا مقتنع بية

تماما

كبرنا ونجحنا وعرض عليا انى أكون فى فريق تانى أوسع وهدفنا واحد بس لو رحت هكون عضو

انا بقى عاوز اسأل عضو مستتر التأثير فى فريق كبير أم قائد قوى التأثير فى فريق صغير أعتفقد التانية لان المحصلة هتكون غفى النهاية لهدف

واحد وهو نشر الخير
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الجمعة أكتوبر 16, 2009 9:07 pm

جزئية اللى يبعد دى أنا مش فاهم اللى سأل يقصد بيها اية هل هو عاوز يجرب مقدار الصداقة ببعدة ولا هوعاوز يحتفظ بالصديق لمجلرد الاسم

وهو مبيعملش اى حاجة علشان يحافظ على الصداقة

أنا حاسس انة سؤال بداعى الهرب

بس اسمحلي نبص للنقطة دي من زاوية تانية غير اللي حضرتك اخترتها.... ليه بتعتبر اللي بيبعد هو اللي "على خطأ" مش يمكن عنده حق في بعده؟؟؟ أو يمكن البعد يكون من ناحية حضرتك في البداية وده اللي بعده؟؟؟ وحتى لو هو غلطان وبعد....ليه متقربش حضرتك؟؟؟
    دي جزية الجزية التانية:
    حضرتك قلت:
    "انا بقى عاوز اسأل عضو مستتر التأثير فى فريق كبير أم قائد قوى التأثير فى فريق صغير أعتفقد التانية لان المحصلة هتكون غفى النهاية لهدف

واحد وهو نشر الخير
    "

بس لو كل الفرق بتفكر بنفس الأسلوب... تفتكر ده مش هيزيد من التشتت أو ما يسميه البعض ب "الشرزمة" اللي تكاد تكون واحدة من الأسباب اللي بتعيق وحدة الأمة؟؟؟؟

لسه حوارنا ما انتهاش لسه هندخل أكتر وأكتر جوه القلعة لسه في الرياضة والوطن والرحمة وأسرار كتييييييير فتابعونا
    الملاك الأسود
    الملاك الأسود
    مشرف
    مشرف

ذكر
    العذراء
    مزاجك ايه النهرده : الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 2 110

مُساهمة من طرف الملاك الأسود السبت أكتوبر 17, 2009 1:17 am

اللهم بارك
    الحوار فعلا رائع ما شاء الله
    منتظر البقيه ............. احستنم
    7ob El-7iah
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

ذكر
    الثور
    مزاجك ايه النهرده : الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 2 5510

مُساهمة من طرف 7ob El-7iah السبت أكتوبر 17, 2009 11:49 pm

بجد ماشاء الله على حواركم

وبقدم اعتذاري على تأخيري في المتابعة إلا انها ظروف

ولو يكون فيه بعض التجاوز أو التاسمح في الحوار ده بعد أذن مذيعة وضيفه ان في النهاية الحوار يكون فيه تعليقات ويكون للضيف الإجابة عليها

لإن الكلام شكله هيسخن أوىىىىىى
    ابا يوسف
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر
    القوس
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده : الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 2 2210

مُساهمة من طرف ابا يوسف الأحد أكتوبر 18, 2009 12:18 am

بسم الله ماشاء الله
    بارك الله فيكم والله فكرة الحوار دى جميله جدا" جدا" والاجمل ان الواحد يكون مستمتع بالحوار من الخارج
    وان الواحد ممكن يستفيد كتير جدا"
    جزاكم الله خيرا"وربنا يأجرك يا بشمهندس بالنية ان شاء الله
    حوار جميل جدا"
    malak el- donia
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس
    مزاجك ايه النهرده : الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 2 4510

مُساهمة من طرف malak el- donia الأحد أكتوبر 18, 2009 12:31 am

علا الحوار جميل جداجدا يا استاذ ابراهيم من اخارج وانت قاعد بس ان شاء الله هاتدوق حلاوته وحضرتك جوه بقي اكيد هيبقي اجمل طبعاا

وان شاء الله قريب اوي يا استاذ ابراهيم مش هانحرم حضرتك من الشعور الجميل جدااا ده وخصوصا ان حضرتك كنت موافق جدا علي الفكره النهارده
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الأحد أكتوبر 18, 2009 1:50 am

الواحد بعد كدا يحرم يجاوب علشان ميتحطلوش من كل جواب سؤال بعدة بس خير

أنا اما قلت سؤال بداعى الهروب فعلا كنت ببص للموضوع من جهه وحده فى دماغى وهى هروب الشخص دا من مواجهة صديقة وبيحل المشكلة

اللى بينة وبين صحبة بالهروب ودا أدا بكرهه جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااا............. بس فعالا أحيانا يكون البعد دا فى مصلحة الطرفين

علشان الجو المشحون اللى ممكن يوصلولة لو مفرغوش شحنتة فى الوقت المناسب ممكن اتسبب مشاكل بعد كدا ودا انا بعتبره علاج

وفية احتمال تانى للبعد ان مثلا صديقك عاوز يصلح فيك عيب او يعلمك موقف هو أكيد بيدور غلى مصلحتك وأنا شخصيا مريت الموقف دا

وفعلا الاحتمال الرابع ان الهجر دا ميكونش بسبب صديقك ويكون بسببك بس عدم تقديرك للوضع فى الوقت دا والغمامة اللى بتكون مغطية

تفكيرك هى اللى بتوصلك انك تقول انا الصح وهو اللى مش فاهم أو عارف أو ................ وربنا يستر وميتقلبش بكبر

المهم مفيسش علاقة صداقة مبتمرش بواحدة على الاقل من المشاكل اللى فاتت وهى مشاكل بسيطة لو كانت الصداقىة حقيقية مش هترقى اننا

نسميها مشاكل

وحتى لو هو غلطان وبعد....ليه متقربش حضرتك؟؟؟

دى حقيقة وعيب خطير فيا ان أنا ممكن الشخص اللى ادامى يكون غلطان وبيبعد وكمان شايف نفسة

صح بصراحة وقتها .............. خير بس بسرعة بتهدى الامور معايا

وبستعيد السيطره على تفكيرى بس بصراحة وللأسف هى حصلت معايا

مرتين مره كان هو مبادر بالسلام والاعتراف بالخطأ

ومره منت انا المبادر وسبحان الله اول مكلمتة قالى انا اللى كنت غلطان

بس نقول اية .................. بيحصل العكس ساعات وبكون انا

الغلطان بس بردة بتأخر فى السلام ذى مقولت على مستعيد السيطره

على افكارى اللى وقتها بتصورلى اشياء فى منتهى الغرابة

اما بالنسبة للسؤال التانى فعندى رجاء ان حضرتك تصغية بطريقة اخرى
    ابا يوسف
    ابا يوسف
    عضو مبتدأ
    عضو مبتدأ

ذكر
    القوس
    العمل/الترفيه : من المهاجرين
    مزاجك ايه النهرده : الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 2 2210

مُساهمة من طرف ابا يوسف الثلاثاء أكتوبر 20, 2009 3:36 pm

malak el- donia كتب:
    علا الحوار جميل جداجدا يا استاذ ابراهيم من اخارج وانت قاعد بس ان شاء الله هاتدوق حلاوته وحضرتك جوه بقي اكيد هيبقي اجمل طبعاا

وان شاء الله قريب اوي يا استاذ ابراهيم مش هانحرم حضرتك من الشعور الجميل جدااا ده وخصوصا ان حضرتك كنت موافق جدا علي الفكره النهارده
    اخى ملاك الدنيا جزاكم الله خيرا" على الدعوة الجميله دية ولاكن للأسف لايجوز لى الاشتراك فكيف اشترك فى احدى الحوارات الثقافيه وانا اقلهم ثقافه وخبرة..
    وكما يقال دائما" لا يفتى ومالك بالمدينه
    اما عن الاسنمناع فأنا اكون فى غاية المتعه وانا اشاهد حواراتكم الشيقه والممتعه فالأستماع الى الاخر فية كل المكاسب
    وجزاكم الله خيرا" وأكيد انتى فاهمنى Evil or Very Mad
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الثلاثاء أكتوبر 20, 2009 4:54 pm

في البداية بشكر الجميع على متابعة حوارنا مع ضيفنا المتألق وبعتذر عن التوقف اليومين الماضيين لظروف خاصة بالمحاورة...
    وأحب أنوه إن بإذن الله في نهاية الحوار هتكون فيه فقرة مفتوحة هيشرفنا اننا نستقبل فيها مداخلاتكم وتعليقاتكم ....
    انتظرونا في مساء اليوم مع
    صقر الإسلام والصمت الرهيييييييييب
    حياتي لله
    حياتي لله
    عضو جديد
    عضو جديد

ذكر
    مزاجك ايه النهرده : الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 2 Yragb11

مُساهمة من طرف حياتي لله الأربعاء أكتوبر 21, 2009 3:07 am

الحوار أكثر من رائع
    وما منعني من عدم المتابعة إلا انقطاع الشبكة العنكبوتية عني
    وها انا قد اصبحت من صفوف المتابعين
    جزا الله طرفي الحوار خيرا
    ومنتظرين المزيد
    e ahmed
    e ahmed
    Admin
    Admin

ذكر
    العذراء
    العمل/الترفيه : مهندس تحكم ((مستني الجيش))
    مزاجك ايه النهرده : الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 2 3asheq11

مُساهمة من طرف e ahmed الأربعاء أكتوبر 21, 2009 10:15 pm

الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 2 123g
    ايه الحوار الجميل والمممتع والرائع ده
    بصراحه اول حوار اقرأه كله حرف حرف
    رائع ما شاء الله استمرو على بركه الله يا شباب
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الثلاثاء أكتوبر 27, 2009 12:11 am

نوجه عناية متابعينا الكرام إلا أننا سوف نستأنف الحوار بمشيئة الله تعالى في نهاية الاسبوع الجاري
    نشكر متابعتكم ونعتذر عن التوقف غير المقصود
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الثلاثاء أكتوبر 27, 2009 8:59 pm

دى أخبار كويسة جدا

وعذرا يا جماعة الحكاية مضغوطة جدا ادعولنا انتوا بس وانشاء الله الامور تكون كويسة
    حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

انثى
    السمك
    مزاجك ايه النهرده : الحائر يخترق قلعة الصقر - صفحة 2 Glg10

مُساهمة من طرف حور الدنيا الخميس أكتوبر 29, 2009 4:46 pm

ماشاء الله ربتا يبارك فيكي ياايمان علي الحوار الجميل دا وربنا يبارك فيك يابشمهندس علي الكلام الرائع ربنا يزيدك ويبارك
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الخميس أكتوبر 29, 2009 9:54 pm

متابعينا الكرام...طابت أوقاتكم.....
    عدنا إليكم أخييييييييييييييييييييييييييرا بعد ذاك الفاصل الذي طال حتى ظننت أن الورثة هم من سيكملونه...
    على أي حال
    أرحب بكم وبضيفي مرة أخرى، ونستكمل الحوار
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الخميس أكتوبر 29, 2009 10:10 pm

زمان البارودي قال : "وطني لو شغلت بالخلد عنه، نازعتني إليه في الخلد نفسي"
    وواحد تاني قال: "مصر دي مش أمي، دي مرات أبويا"
    ودلوقتي الشرقاوي بيقول "عاشق كل ذرة رمل فيكي ورخيص عليكي ياغالية دمي"...
    رغم الفجوة الزمنية الكبيرة اللي بين الاتنين شايف مصر البارودي هي نفسها مصر الشرقاوي -من ناحية استحقاقها للحب ده؟
    ياترى مصر بتمثل ليك ايه علشان تقول فيها كده؟؟؟ وامتى حسيت فعلا انها مرات أبوك ؟
    وهل زي ما بيقولوا "اللي داق الغربة واتعذب فيها، يشتاق لمصر رغم بلاويها" نقدر نعتبره الدافع اللي بعث فيك الروح الوطنية الجميلة اللي بنحسها في كلمات حضرتك -القلائل- ولا ايه؟؟؟
    الشعب مش طايق النظام، والنظام مش فاكر الشعب من الأساس....طب تفتكر الحل فين؟؟؟؟
    هكتفي بدول دلوقتي بس ليهم بقية
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الخميس أكتوبر 29, 2009 10:36 pm

مصر بتاعت الشرقاوى هى مصر بتاعة البارودى هى مصر فى كل زمان ومكان بجد بالنسبالى كفاية اسم مصر

تستحق الحب بكل معانية أيوه ومين غيرها يستحقة

بلدى من أكبر الدوافع اللى بلاقيها قدامى فى حياتى باخد من ماضيها الاصرار والامل والصبر على مواجهة الازمات وبطبقة

فى حاضرها اللى بيمثلى الدافع الاكبر لتصحيح الاخطاء

امتى حسيت انها مرات ابوك ................ مصردايما بتاخد فى حياتى دورين الاب والام مع بعض فى كتير من

الاحيان بس خلينا فى حكاية الاب لو مكنش لك حد يقف وراك يصححلك الاخطاء ويقولك لا مينفعش تعمل كدا علشان اللى

عملوه الناس اللى قبلك مينفعش يكون هو دا الرد على افعالهم

هى كدا بالظبط دا دور الاب الفعال لمصر فى حياتى

طبعااااااااااااااااااااااااااااا الغربة لها تأثير كبير جدا بس أنا معترض على كلمة بلاويها ليه بنقول بلاويها واحنا اللى

بنتسبب بنفسنا فيها ............ وكان فى حكاية حصلت معايا وانا فى اولى ابتدائى لغاية حالا فاكرها وكنت ساعتها فى عمان

طبعا كلنا فكرين حرب الخليج فكان فى مسلسل قاعد اتفرحج علية وبصراحة مكنتش فاهنم حجات كتير فية

لغاية ما فى حلقة جة خبر فى الوسط فيها بيقول ولقد شنت القوات العراقية هجومها الثانى على الكويت , وبالصدفة كانت

ماما معدية فلقتها اتوترت وجريت على بابا وخلاص بجد كانت هتعيط وهى بتقول هنرجع ازاى ............كانت

بتحسبة خبر حقيقى من سياعتها وانا بدأت أسأل نفسى دا غير دور ماما الفعال لانها مدرسة تاريخ وكانت بتقعد تحكيلى

وغير اخوات ماما اللى كان لهم اشد التأثير فيا

دا شعور طبيعى جدا لكل مصرى تجاه بلدة

الشعب والحكومة اعتقد اننا اتناقشنا فى الموضوع دا قبل كدا واتفقنا ان اول حاجة لازم تحصل تغير مفايم الشعب فى كل النواحى.............. يا رب
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الخميس أكتوبر 29, 2009 10:56 pm

'طبعا مهما اتكلمنا عن مصر فمش هنقدر نوفيها حقها... أشكر حضرتك على الروح المصرية الجميلة اللي بيفوح عطرها من كلام حضرتك....
    السؤال دلوقتي شايف ايه أهم شيء ممكن يتعمل علشان يصحي الروح الوطنية "المفقودة" عند الشباب؟؟؟ وعلشان محدش يعترض على كلمة مفقودة أحب بس أشير إلى ان بعض الناس عندها استعداد تتعامل مع أي حد -علشان تسترزق- حتى ولو كانت إسرائيل اللي قتلت وبتقتل يومياً اخواتنا وأهالينا...
    النقطة التانية والأخيرة:
    في كلمتين ماذا يمثل في نظرك كل من :
    محمد نجيب
    جمال عبد الناصر
    محمد أنور السادات
    محمد حسني مبارك

ويالترى لو طلبت من حضرتك تتمنى -مجرد تمني- تحط الاسم الرابع، ياترى هيكون مين؟؟؟؟
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الخميس أكتوبر 29, 2009 11:18 pm

أولا الروح الوطنية مش مفقودة ابدا فى شباب البلد دى بس انا قلتها قبل كدا أحنا سعب بيشتغل أو بيظهر أصولة أما يتحط

فى مشاكل لا تقبل التأجيل شعب ساخر من الواقع اللى صعب واللى فى ايدهم يغيروه

حد يفتكر الجنود والضباط بعد النكسة كانوا بيمشوا فى الشارع وبيسمعوا كلام ............... وشوفوا أما انتصرنا رفعناهم

السماء يمكن كدا لاننا بنغيب التفكير الواقعى عننا فى اوقات كتير بس أنا متأكد ان حب البلد دى جوا كل واحد بنفس القدر

بس زى متقولوا جوا قوقعة الظروف اللى دايما عاملة ذى الخنقة على رقبة كل واحد مش عاوز يصلح من نفسة او حولية

أما اللى بيروحوا يتعاونوا مع اسرائيل مثلا كنوع من كسب الرزق فدا أنا مقدرش اقول علية أى حاجة غير ...........

وربنا معاة يهدية

محمد نجيب : بداية مصر الحره وكفاية ان اسمة اول رئيس جمهورية لمصر

جمال عبد الناصر : عاشق مصر الاول واللى مكنش بيهنمة غير مصلحة شعبة

السادات :مثلى الاعلى فى حكمة القواد واللى كتان دابيماصح واللى حولية فكرينة غلط

محمد حسنى مبارك :هما كلمتين طول حياتى ولانا بقول ان الراجل دا بيحب بلدة جدا جدا جدا وبيحاول يعمال كل جديد

وكل حاجة هتفيد الشعب بس دا كلة مدروس يعنى علةى اللاورق المشكبلة الكبرى اما الكلام دا بيطبق

اتمنى الاسم الرابع : الدكتور احمد زويل بالنظره العلمية والحكمة فى اتخاذ القرار مع انى شايف ان الخبره السياسية

مش كاملة عندة

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين مايو 13, 2024 10:13 am