مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

rehan
e ahmed
عمرو
7 مشترك

الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من ... ايه ؟

عمرو
    عمرو
    عضو جديد
    عضو جديد

ذكر
    الدلو
    العمل/الترفيه : Senior Software Developer

الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من ... ايه ؟ Empty الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من ... ايه ؟

مُساهمة من طرف عمرو السبت أكتوبر 10, 2009 2:15 am

السلام عليكم

ازيكم يا شباب الخير
    ربنا يجزيكم خير علي القافلة و الحاجات الخيرية كتير اللي بتقدموه لمجتمعنا

جاءتني فكرة أثناء تصفحي لكتاب يحتوي فقط علي بعض المقولات في النجاح و عزم الهمة
    طيب ايه الفكرة ؟
    حبيت اشارك معكم بعض المقولات دي و مناقشتها سوا من حيث انها واقعية و لا لأ
    و هل هي كلام كويس و حلو بس ينقصه كيفية التطبيق
    و ايه الظروف و المواقف اللي نقدر نفتكر فيها المقوله و نقول صحيح ايوا كان الشخص اللي قالها عنده حق أو أكيد كان عندها حق
    و نتاقش و ممكن نختلف و ممكن يكون فيه أكثر من رأي صح Smile
    بس أصعب حاجه في الفكرة الاستمرار
    أي فكرة ؟
    الفكرة هي مناقشة مقولات النجاح Very Happy
    .. و دي متوقفه علي تفاعل الناس مع الفكرة و الوقت أكيد
    و للأمانه المقولات دي بعضها مقتبسه من كتاب لكاتب اسمه رؤوف شبايك
    طيب هنعمل بكل فكرة موضوع أو توبيك
    هيكون عنوان الموضوع هو بس جزء من المقوله علشان تتحقق جانب التشويق Question Question Question

هنبتدي بأول مقوله بسرعه و هي

الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من إدراك النجاح ، بل العقول الفارغة و القلوب الخاوية هي التى تفعل ذلك
    عمرو
    عمرو
    عضو جديد
    عضو جديد

ذكر
    الدلو

الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من ... ايه ؟ Empty رد: الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من ... ايه ؟

مُساهمة من طرف عمرو السبت أكتوبر 10, 2009 2:33 am

و الله أنا رأيي ان العقول الخالية من الأفكار اللي مالهاش هدف و القلب اللي مش متعلق بغاية يدركها و هي مثلا دخول الجنة أكيد مش هيقدر ينجح
    لأنه مش بيفكر في حاجة مهمة أو بيفكر بس مش مداوم أو ممكن لها مواسم مثلا مثل رمضان و فقط ..
    و العكس صحيح

شاركونا بآرائكم ..
    .
    e ahmed
    e ahmed
    Admin
    Admin

ذكر
    العذراء
    العمل/الترفيه : مهندس تحكم ((مستني الجيش))
    مزاجك ايه النهرده : الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من ... ايه ؟ 3asheq11

الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من ... ايه ؟ Empty رد: الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من ... ايه ؟

مُساهمة من طرف e ahmed السبت أكتوبر 10, 2009 2:54 am

اولا وحشتنا يا بشمهندس عمرو

وماشاء الله موضوع رائع ربنا يعزك يارب وفعلا جميله اوي المقوله دي

الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من إدراك النجاح ، بل العقول الفارغة و القلوب الخاوية هي التى تفعل ذلك

[b]رائعه فعلا سبحان الله اول مارأيت المقوله دي جه في بالي اليابان

ليه مش عارف

بس اليابان ده شعب انضرب بالقنبله النوويه

يعني بالبلدي كده ((انضرب بالنار))يعني مفيش بعد كده لاتقول لافلوس

ولا تقول علم معندهمش حاجه خالص ومع كده عندهم العقول الي قدرت تعمل بلد

تشعر وكأنك في خارج الكره الأرضيه

نعم انها ليست فراغ الجيوب ولكنه فراغ العقول

وفي نقطه كمان القلوب الخاوية من ايه ؟؟؟

خاوية من ايمان بالله

خاوية من اراده

خاوية من عزيمه
    خاوية من هدف تسعى اليه وتحققه

[/b]
    rehan
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف rehan السبت أكتوبر 10, 2009 9:57 pm

أولا طبعا بشكر حضرتك جدااااااا
    يابشمهندس على الموضوع بجد راااااائع جداااااااا

لان الماقولات اللى زى ده مش مجرد كلمة أو جملة بتتقال وخلاص

دى بتكون خلاصة تجارب لناس أكيد مروا بمواقف وصعوبات وفى الأخر دى النتيجة ليها

لجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من إدراك النجاح ، بل العقول الفارغة و القلوب الخاوية هي التى تفعل ذلك

مقولة رائعة بجد

وطبعا النجاح حاجة مش ممكن ادراكها غير بلعقل اللى شغال
    ولية غاية وهدف وقلب متعلق بالله
    ويملئة الايمان بهدفة وبقدرتة على تحقيق النجاح

ومش شرط عشان تنجح ان يكون جيبك مليان
    لكن يكفيك العقل لأن

وقتها هتقدر تنتج وتبدع ومن ثم هيتملى جيبك بعد كده

يعنى بعقلك هتقدر تحول التراب لدهب زى مبيقولوا

وبالظبط كده بيعدى على الانسان منا محن وبيجى وقت وتلاقى ناس خلاص هتفلس
    وشركات هتخسر
    لكن بتشغيل عقلها وبايمانها بالله وبنفسها

بتلاقى المحنة بتعدى وبتقدر تحول من أزمتها قوة تدفعها على الانتاج وسلم
    يوصلها للنجاح

هو فية موضوع مشابه لكده يابشمهندس
    اسمة نقطة ومن أول السطر ........عودة للحياه فى قسم جدد حياتك

هو نفس الفكرة اانا بنحط مقولة ونتناقش فيها بحيث نخرج منها بأكبر استفادة

وجزاكم الله خيرا
    7ob El-7iah
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

ذكر
    الثور
    مزاجك ايه النهرده : الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من ... ايه ؟ 5510

مُساهمة من طرف 7ob El-7iah السبت أكتوبر 10, 2009 10:29 pm

ماشاااااااااء الله

وحشتنا جدا يا باشمهندس ......طالت غيبتك ربنا يجعل الوقت ده كله خيييييييييييير إن شاء الله

بالنسبة للجملة الراااااااااااااااااااااائعة اللي جابت فكرة برده راااااااااااائعة

طيب عموما الكلام اللي الناس اتكلمت عليه ده كلام جميل أوي وكل واحد ماشاء الله عليه طرح وجهة نظر جميلة بالنسبة للمقولة

اللي قال اليابان وازاي قدرت بجيوب فارغة بس عقول مليانه تبني وتقوووووووم (شكله كان بيتفرج على الشقيري كتير)

وحضرتك قولت أن يكفيك ان عشق الجنة في قلبك ويكون عقلك مليان بفكرة وكده هتوصل

وأخيرا وليس آخرا جه كلام ان مش لازم جيبك يكون مليان عشان تنتج بس لازم يكون دماغك وقلبك هما اللي مليانيين

هوا بصراحة بقا انا فهمتها من ناحية تانية كده بس هيا مكملة أكيد لكلامكم

هيا انك اساسا لو قدرت توصل انك تزرع في قلبك روح حلوة ,,,,,,,,,,,,, ولا أروع من انك تملاه بريح الجنة

وتشوف أو هنقول تتخيل المكان بعقلك طبعا اللي حابب توصله اللي هوا بمعنى تاني هدفك

أنت كده برمجت نفسك وأعصابك وكيانك كله أنه يمشي في الطريق ده ويمشي فيه كويس جدا

وهنا يبدأ يظهر قدامنا حجات كانت موجوده بس مكناش واخدين بالنا منها واللي بنسميها رسائل ربنا لينا

واللي بيها هتلاقي انك كل ما تمشي خطة بصدق ربنا يقدمك كيلوا وأكتر طبعا والله يضاعف لمن يشاء والله واسع عليم

بس السؤال اللي بجد محير جداااااااااااااااااا

لو انت زرعت في قلبك خلاص............. بس عقلك مش قادر يشوف المكان اللي المفروض يكون فيه كيانك (بمعنى انت مش قادر تحدد هدف بعينه كل اللي عندك هو صورة عامة للي عاوز توصله انت وخلاص) تعمل ايه بقا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

shimaa
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

انثى
    الحمل
    مزاجك ايه النهرده : الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من ... ايه ؟ 310

مُساهمة من طرف shimaa الأحد أكتوبر 11, 2009 12:35 am

جزاكم الله خيرا كثيرا وطبعا المقوله رائعه وما شاء الله عليكم جبتوها من جوانب كتير

بالنسبه لسؤالك يابشمهندس

هو بدام انت حاطط فعلا الصورة فى دماغك ده فى حد ذاته حاجه كويسه جدا ..........حتى لو كانت صورة عامه

اكيد هايجى وقت وتبدأ الصورة العامه دى تساعدك انك توصل لهدف معين انت حابب توصله

واكيد القلب ده هو الاساس ..............ولما تكون حاسس حاجه معينه اوى بقلبك ..........ساعتها كل الجوارح التانيه بتبقى مسخره ليه وبتبقى بتحب وتسعى انها تعمل الحاجه اللى توافق القلب ده

لان بدام جواك هدف معين لازم الاول تستشعر اهميته بقلبك لان هو الاساس ....وبعد كده مع الوقت كل حاجه فيك هاتبدأ تصدق الهدف ده وتقتنع بيه

والصورة العامه دى تبدأ تتجزأ علشان توصل للهدف اللى عايزه

واحيانا الصورة العامة دى بتساعدك كتير على انك تحط اكتر من هدف وتقدر انك تمشى عليهم وتحققهم

7ob El-7iah
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

ذكر
    الثور

مُساهمة من طرف 7ob El-7iah الأحد أكتوبر 11, 2009 12:53 am

يعني هوا أقدر أقول ان رأي حضرتك اني بس أستنى ومع الوقت كل حاجة هتيجي

المفروض اني مستعجلش وأتهور

طيب عشان برده نكون كلنا كويسين

الوقت اللي المفروض استناه ده يعني يقدر بقد إيه كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

shimaa
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

انثى
    الحمل
    مزاجك ايه النهرده : الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من ... ايه ؟ 310

مُساهمة من طرف shimaa الأحد أكتوبر 11, 2009 1:10 am

هو مشكلتنا او يعنى مشكلة الانسان عموما انه مستعجل دايما

(وكان الانسان عجولا)

يعنى اعتقد اننا ماينفعش نحدد مده صغيره اوى وبعد كده نزهق على طول .......وفى نفس الوقت ماينفعش نسيبها مفتوحه كده ونقول ادينا مستنين

يعنى اكيد وانا حاطط هدفى اصلا المفروض يكون حاطط معاه فتره زمنيه المفروض بعد كذا يحصل كذا او اكون حققت جزء من هدفى على الاقل

لان لو سيبت كده الفتره مفتوحه وحطيت هدف وخلاص ويتحقق وقت مايتحقق يبقى كده انا بضحك على نفسى ويبقى اسمى عندى هدف وخلاص

علشان كده انا عندى صورة عامه.........وعندى هدف..........وبحاول آخد بالاسباب واحققه

واكيد كل واحد فينا لما يجى يحط هدف معين بيبقى برده عارف قدراته وياترى هاقدر احققه فى وقت قد ايه؟؟؟؟؟؟؟

وهل انا لو أخدت فتره اطول بس بعد كده حققته هايبقى كويس ولا لأ؟؟؟؟؟؟؟؟

وياترى لو حققته قبل الفتره اللى انا محددها ما تخلص هابقى فعلا انجزت فيه ولا علشان ابقى اسمى حققت هدفى وخلاص

كده يعنى يارب تكون الفكره وضحت
    HAWK OF ISLAM
    HAWK OF ISLAM
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس
    العمل/الترفيه : طالب فى كليه الهندسة الالكترونية / كرة القدم
    مزاجك ايه النهرده : الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من ... ايه ؟ 8010

مُساهمة من طرف HAWK OF ISLAM الأحد أكتوبر 11, 2009 1:32 am

كتب:

أولا بشكر حضرتك على الموضوع الرائع دا يا بشمهندس عمر بس أنا مش موافق على الجزئ الأول من المقولة أن الجيوب الفارغة لم تمنع أحد

من ادراك النجاح ........ خلينا واقعين أكتر وأعتقد ان فى الكتير من الحالات والنمازج فى بلدنا لاثبات كدا

محدش يختلف أن القلوب الخاوية من الأهداف والقيم اللى بتبنى عليها أى معتقدات بعد كدا من أهم الاشياء ان لم تكن الأهم ممكن نشبهها كدا

بالشراره اللى من غير تولدها فى محرك العربية مينفعش تمشى ولو مشيت هيكون باسلوب خداعى بالبلدى (هتمشى بالزق) ودا مش

الغرض اللى اتصممت علشانة العربية هى كدا هتتعبك وبالظبط قلبك لو مدتوش الجرعات المناسبة من الحوافر والأهداف ............ هيتعبك

انك توصل بية لتحقيق أى نجاح

والعقول الفارغة أعتقد انها انعكاس للقلوب الخاوية بس الفرق ان دى فى الجانب العملى والتانية فى الجانب النظرى

وعقل اية اللى هيحمل أفكار سليمة طول ما المنبع فاسد

أعتقد اننا مختلفناش الا فى الجزئ الأول ودا بسبب الكلمة اللى بكره اقولها .......... شماعة الظروف الاجتماعية اللى قربت تبقى واقع

بنلمسة فى كل خطوه

واوضح مثال على كدا شخص زى الباحث العلمى فى بلدنا شخص اظنة اصاب من امتلاء القلب ورجحان العقل الكثير ودا اللى خلاه يوصل

لمكان بناء افكار المجتمع ومحاولة المساعدة ودا مقدرش اقول انة مش نجتاح بس للأسف نجاح جزئى............... أيوه جزئى حد يقدر يقولى

هتفيدة فى اية الابداعات اللى توصل ليها من غير ميلاقى اللى يساندة ماديا لتحقيق نجاحة ونجاح المجتمع الكلى

المقولة فى منتهى الصحة ولكن جزئ منها يمكن أن يدخل عالم السراب فى وقتنا الحالى
    rehan
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف rehan الأحد أكتوبر 11, 2009 1:51 am

طبعا أنا متفقة مع حضرك جداااااااااا يابشمهندس
    فى الكلام
    لأنك ضربت أقرب مثل واقعى وفعلا كلنا شايفينة وحسينة
    وهى حكاية البحث العلمى

لأن ده أصلا موضوع قائم على المديات ويلزمة نفقة ومناخ معين كى يستطيع الباحث أن ينتج
    ولكن هذا ليس بالضرورة فى كل لأحوال

يعنى اللى عوزة أقولة ان الجيب مهم وضرورى لاستمرار النجاح
    ولكن اذا لم يتوفر فهل معنى هذا اننا لن نصل الى النجاح؟؟؟؟؟؟؟

يعنى هو عنصر من عناصر النجاح ولكنة ليس الأول
    بدليل ان ناس كتييييييييير أوى
    معاها فلوس ومتوفر لديها المال الا أنهم ليسوا ناجحين
    ومش عارفين يوصلوا لانهم بيفتقدوا العقل والايمان بفكرة أو هدف يعيشوا علشانة

لكن الناس اللى بيبدأوا من الصفر
    هو اصلا بيبدأ ومش معاه حاجة لكن بعقلة وبايمانة
    بيقدر يتغلب على صعوبات كتيييييييييير
    ويكيف نفسة بأقل الامكانيان

لكن ممكن بعد كده يبقى الجيب مهم فى استمرار النجاح والحفاظ علية
    زى واحد بدء
    شغل من الصفر
    وربنا أكرمة
    ومحتاج يكبر عملة ده عشان يستمر فى نجاحو ويحافظ علية فهنا يأتى دور الجيب
    فان كان فارغا فهنا ستكون معوق له
    malak el- donia
    malak el- donia
    مشرف
    مشرف

ذكر
    القوس
    مزاجك ايه النهرده : الجيوب الفارغة لم تمنع أحدا من ... ايه ؟ 4510

مُساهمة من طرف malak el- donia الأحد أكتوبر 11, 2009 2:20 am

طيب بنظره عامه كده للموضوع

هو الفكره مش فكرة انا معايا ولا مش معايا

الفكره كلها انا الفكره مالي كياني ومقتنع اني لازم هاحققها وهي بس الللي شاغله فكري ولا لأ

هاقول حاجه كده مثلا انا مش معايا فلوس دلوقتي وعندي مشروع او اي حاجه ابدا ازاي

ماشي دي عقبه طيب اتصرف ازاي

بص فيه مية طريقه ممكن اخد قرض من البنك ممكن اشوف راعي للمشوع ممكن ممكن كتييييييييييييره اوي الافكار بس لو فكر

ماشي ده كان مثال لمشروع يب نيجي مثلا لأهداف مش ماديه بس النقص فيها محتاج خبره يبقي ازاي انا بافكر اني عاوز احقق هدفي وزعلان اوي اني مش هاحققه وانا ما فكرتش ازاي اسد النقص اللي عنتدي ده

طيب لو قلنا مثلا انك عندك هدف ولسه في البدايه يبقي اول حاجه خلي عينك علي بعيييييييييييد اوي وما تحطش هدفك ده قريب عشان لو وصلت للي انت عاوزه ده وجيت تفكر في حاجه بعديه عمرك ما هتقدر لأنك وصلت لمنتهي حلمك يعني خلاص ما فكرتش لبعد كده

طيب انا عاوز اعرف ايه هدفي بص هاقولك مثال لسه جاي في دماغي حالا

سيدنا موسي عرف رسالته امتي عرف هدفه امتي

عرفه شوف بعد ايه لما قضي في مصر سنوات كتييييييييره وقضي في قصر فرعون وبعد كده راح مدين 10 سنين وبعد ده كله كان تقريبا عنده 45 سنه عرف هو ايه هده ورسالته في الحياه

يبقي ربنا سبحانه وتعالي هو اللي بيقدرلك امتي تعرف وامتي ما تعرفشي

مش معني كده انك تسكت وما تشتغلشي لأطبعا سيدنا موسي فضل يشتغل ويشتغل لحد ما عرف هدفه وكذلك سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام

طيب لو هنقول دلقوتي الشباب وانا واحد منهم في كلية هندسه اهو يعني اظن ما فيش امكانيات انك تعمل حاجه كونك في كليه عمليه مش زي الكليات الخاصه

طيب لما اخلص هاعمل ايه في التدريب العملي

ممكن افكر في حاجه في التدريب الصيفي مثلا سواء كان في الكليه او بره بترح حتي علي الاقل بتشوف بعنيك

وبعد ما بتخلص بتروح للشغل وتبدا من مهندس تحت التمرين يعني بتتعلم لس وم عيب وبعد كده بتتعلم وتبا بقي انت يعني الموضوع محتاج بس تفكير مش باخش في اي حاجه واديني داخل وخلاص

زي لعيب الكوره واحد يقسم جهده ويعرف هو عاوز ايه ويجيب الجون ويمكن ما يجريش خالص اللي هو جري يتعب منه

وواحد ياخد الملعب رايح جاي رايح جاي ولا هو عارف بيعمل ايه بيطبش اي حد يقوله فيه حاجه هنا يروح وماله اديني باقضي واجبي ده اسمه همجيه يعني بيطبش بالبلدي

وفي الاخر ولا بيحقق اللي هو عاوزه

هو اهم حاجه اننا فعلا نجهز نسنا كويس اوي بكل حاجه اللي تفيدينا مش اي حاجه

عشان لما نعرف هدفنا نبقي جاهزين ليه مش لسه هانجهز
    7ob El-7iah
    7ob El-7iah
    نائب المدير
    نائب المدير

ذكر
    الثور

مُساهمة من طرف 7ob El-7iah الأحد أكتوبر 11, 2009 3:08 am

malak el- donia كتب:

طيب انا عاوز اعرف ايه هدفي بص هاقولك مثال لسه جاي في دماغي حالا

سيدنا موسي عرف رسالته امتي عرف هدفه امتي

عرفه شوف بعد ايه لما قضي في مصر سنوات كتييييييييره وقضي في قصر فرعون وبعد كده راح مدين 10 سنين وبعد ده كله كان تقريبا عنده 45 سنه عرف هو ايه هده ورسالته في الحياه

يبقي ربنا سبحانه وتعالي هو اللي بيقدرلك امتي تعرف وامتي ما تعرفشي

مش معني كده انك تسكت وما تشتغلشي لأطبعا سيدنا موسي فضل يشتغل ويشتغل لحد ما عرف هدفه وكذلك سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام

رسالتك وصلت يا باشا وفاهمها كويس جدا جدا

بس للعم فيه حاجة عاوز اوضحها وانت مش راضي تفهمها مني من الصبح عشان كده مش عارف تجيب اللي أنا عاوزه

وبرده آنسة شيماء كانت فهمتها في ردها الأول بس الرد التاني رجعت عن كلامها فيه

المهم انا اللي عاوز اقوله انت اساسا مش عارف هدفك ايييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه

بس قلبلك بيقولك عاوز أعمل نهضه ........ وبسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس

دلوقتي انت بتقول سيدنا موسى عرف هدفه لما بلغ 45 سنة ده مش صح

هو عرف رسالته لما بلغ كده
    اما من وهو لسة شاب صغير في السن جدا وهوا حاطط هدف كبييييييييير وراسمه قدامه وأشتغل ليه وهو نصرة المظلومين (بني اسرائيل) وأكبر دليل على كده انه أول لما أختار هدفه ده وأصر عليه ربنا أختبره عشان بس يأهله للرسالة الكبيرة اللي ربنا بقا هيخترهاله وكان اختبار ربنا انه (وكز المصري فقضى عليه ) ونتيجتها انه هرب من مصر 10 سنين

يعني الللي عاوز افهمه للناس سيدنا موسى أختار هدف الأول وبدأ يشتغل عليه ويسعى ليه والهدف ده كبييييييييييييييييييييييييييييييييييييير أوي

في نظر البشر الأول وخصوصا واضع الهدف (نظرة المظلوم) وكان بدأ زي ما د /عمرو الد وضح انه بقا ليه أتباع كمان

يعني سيدنا موسى حط هدف وأشتغل عليه

ثم لما ربنا لقاه ثبت على هدفه ده أهله للمهمة الكبيرة اللي محدش فينا يعرفها لنفسه أبدا

يعني المفروض اننا نختار هدفنا الأول هدف كده واقعي نمسكة بإدينا عشان لما نقرب منه أثناء اننا بدأنا شغل ليه نلاقي ربنا سبحانه وتعالى أهلنا للمهمة الكبيرة

يااااااااااااااااااااااارب يكون كلامي واضح

وحد يرد عليا بما يثلج صدري

عمرو
    عمرو
    عضو جديد
    عضو جديد

ذكر
    الدلو

مُساهمة من طرف عمرو الأربعاء أكتوبر 14, 2009 2:33 am

الي
    الأستاذ أحمد المدير ربنا يكرمك و يعزك بس
    أنا مش عارف ليه جاء في عقلك اليابان ممكن علشان معندهاش أي موارد او اي مواد خام
    غير البشر أي تمتلك القلوب و العقول فعلا مثال عملي مظبوط

الى
    الأستاذه ريهان : أنا بشكرك علي اضافتك و أنا للأسف مكنتش شفت الموضوع بتاع نقطة
    ومن أول السطر بس بعد كده أنا عملت بحث في جوجل لقيت مواضيع كتير بنفس اسم الموضوع
    بتاعنا ده و تقريبا مشابه لنفس الفكرة في منتديات كتيرة

زعلت كنت فاكر جيبت فكرة جديده بس لقيت الناس بس ناقله المقولات بس كوبي و بعد شويه فرحت لأننا هنا بناقش لأنها ممكن تكون المقاله
    صعبة او غير مفهومه اساسا و نهز راسنا و نقول فعلا كلام حلو بس صعب أو ممكن مستحيل
    التطبيق و دا نتيجة لاختلاف ثقافة كاتب المقوله و البيئة أكيد فهنا في المنتدى
    مجال أكتر للاختلاف

الى الاخ 7ob El-7iah جزاكم الله خيرا و ان شاء الله تبقى فيه
    مشاركات نافعة مستمرة

بالنسبة لسؤالك أنا ليه هنا تعليقين أو امرين : الأول أنا شايف اننا نقسم الهدف اللي عندنا
    الي أهداف مرحلية أو أجزاء و كل مانخلص جزء التاني بيكون أقرب لينا في الوضوح من
    ذي قبل

فيعني مثلا لو احنا مسافرين مثلا اسكندرية وواخدين الزراعي فأعتقد المسافة ممكن 200 ك
    فنلاقيها مملة جدا و طوييييييله لكن مثلا لو قسمناها مراحل أنا مثلا هوصل لـ طنطا بعد
    نص ساعة

و يكون هدفي بس طنطا و لما أوصل طنطا بعد النص ساعة نعمل هدف جديد مثلا نكون في كفر
    الزيات بعد ساعة و هكذا ...

و الثاني : و لا تنس نصيبك من الدنيا لأني حسيت ان الهدف كله ايماني و صححيلي لو كنت غلطان

الى
    الاخت shimaa نائبة المدير : كلام جميل جدا بس أحب اركز بس علي الأهداف
    المرحلية مهمة في انجاز الهدف العامة

الي المهندس HAWK OF ISLAM : جزاكم الله خيرا و ان كنت أحب ان اعرف اسمك لكن محاولتى من
    معرفة الايميل لم تجدي J ورأيك أكيد صح بس علي مستوى الافراد أو عن نفسي
    يعني أحاول أخلي هدفي بعيد عن البحث العلمي لأنه مثلا محتاج تمويل فأبدأ بشىء انا
    شايف أنه كويس و مناسب لامكاناتي و ممكن أبقي أغير في النص و ابقي محدد زمن التغير
    و ان كنت شايف ان ده برضو صعب شويه .

الى الاخ
    malak el- donia : يا
    أهلا و سهلا بيك يا أستاذ أمجد صح ؟

مش عارف حسيت من كلامك أني شويه مش متفائل .. مش عارف أكيد الكلية السبب لكن كل ما أحب أن
    اقوله لك ان النظرة للحياة بتختلف كتير لما تتخرج و حاول في المرحلة دي تحقق أعلي
    درجات ..و تتعلم مهارات مثلا زي القراءة السريعه .. زي تتعلم لغة برمجة دوت نت أو جافا

في نهاية
    المشاركة بس أحب أن كل واحد شارك معنا يرد بمشاركة تانية عبارة عن 3 أسطر يقول
    فيها ملخص بسيط نتركها لمن يقرأها بعدنا و يستفيد بيها

الوقت/التاريخ الآن هو السبت مايو 11, 2024 12:23 pm