مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بك عزيزي الزائر اذا كنت تريد ان ترضي الله وتعمل الخير انضم الى الصحبه الحلوه في جمعية الرحمه الخيريه وشعارنا نلتقي على باب الجنه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شبابنا قدموا أروع انجاز حصل في قرية العراقية في القافلة الطبية الخامسة
ملاحظة/ المنتدي يحتاج الي المتصفح الموزيلا حتي يعمل بشكل صحيح ..... للتحميل اضغط هنا

4 مشترك

أستجب لكم

الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى
    مزاجك ايه النهرده : أستجب لكم 8010

أستجب لكم Empty أستجب لكم

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الأحد مارس 29, 2009 10:49 pm

أستجب لكم 291318

يقول المولى تبارك وتعالى
    "وقال ربكم ادعوني أستجب لكم"

سبحان الله
    سبحان الله على كرم ربنا
    سبحان الله رغم إن كلنا ذنوب و"بلاوي" لكن رغم كل ده ربنا مبيردناش أبدا لما بندعيه....بالعكس كمان ربنا بيحب العبد اللي بيلح عليه في الدعاء

كام مرة ياجماعة كنا في كرب شديد جداااا أو مشكلة ملهاش أي حل.... ودعينا ربنا بذل وانكسار ولقينا الغمة دي انزاحت
    كام مرة كان نفسنا في حاجة كانت شبه مستحيلة في نظرنا بس لما دعينا بصدق جت

باختصار؛ حبيت أعمل موضوع كل واحد فينا يفتكر موقف حصل معاه أو دعوة كان بيصر عليها واستجيبت

طب والهدف ايه؟
    أحيانا الشيطان ممكن يلعب في دماغ حد ويقوله "ياسيدي بقالك شهرين بتتدعي ومفيش فايدة...قلتلك مفيش فايدة"

لأ... إحنا هنا عايز مع بعض نفتكر كرم ربنا علينا ..ممكن موقف يكون حصل ليكم أو ليا ويكون بمثابة رسالة لحد فينا انه مييأسش

مهما كانت الدعوة الي دعيتها وربنا استجابها ياريت تقولوهالنا....صدقوني الموضوع ده هيهون علينا جدا وهنحس بسعادة غريبة في قلوبنا

كمان حاجة:
    ده ممكن يكون من قبيل "الشكر إلى الله"

فكثيرا ما يستجيب الله وكثيرا ما نفرح بالاستجابة لكننا قليلاً ما نشكر وسرعان ما ننسى

[/size]
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

أستجب لكم Empty رد: أستجب لكم

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الأحد مارس 29, 2009 10:58 pm

أول موقف أحب أشارك بيه، حصل مع واحدة من أعز صديقاتي
    البنوتة دي كانت ساكنة معايا في السكن بتاعي وكانت لسه بدأه التزام...بس بجد كانت من أجمل الشخصيات اللي قابلتها في حياتي
    المهم هي كانت مخطوبة بس خطيبها مكنش ملتزم قوي
    الأهم: طبعا كنا بنصلي أغلب الصلوات مع بعض....وسبحان الله والله مافي سجدة كنا بنسجدها إلا وكنت بسمعها بتدعي ببراءة " يارب أحمد (خطيبها) يلاقي شغل...يارب اكتبلي أعمل عمرة"
    سبحان الله إلحاحها وإصرارها عالدعوة دي كان بيخليني أتيقن إنها هتروح...بس ازاي دا خطيبها مش في دماغه خالص...والفكرة ممكن تكون بعيدة عليه
    .
    .
    .
    بعد فترة صغيرة خطيبها جاتله فرصة عمل في "فودافون" وكان مترستأ قوي في شغله
    .
    .
    وسبحان الله
    .
    ..
    ربنا قدر إن يجيله عرض من شركة "زين" للاتصالات....الللي هيا فين؟؟ في السعودية

الله أكبر بجد مصدقتش نفسي حسيت ان كل ده بسبب الدعوة بتاعتها

وبالفعل اتجوزوا وسافروا وعملت عمرة زي ما كانت بتدعي

[/size]
    حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

انثى
    السمك
    مزاجك ايه النهرده : أستجب لكم Glg10

مُساهمة من طرف حور الدنيا الإثنين مارس 30, 2009 12:14 am

ماشاء الله ربنا يعزك ياايمان
    والله ربنا جميل اوي وحنين اوي وكريم اوي اوي
    وبيحبنا اوي علشان احنا ببساطه من روحه
    ( ونفخنا فيه من روحنا ) يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه قد ايه الايه دي بتريحني
    دي كفايه عليا
    انا كدا يارب مبسوطه اوي اوي اوي بقضاءك وقدرك وبجد مش عاوزه غير رضاك عليا
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر السبت أبريل 18, 2009 3:07 am

ماشاء الله ماشاء الله
    كل دي دعوات دعيتوها وربنا استجبها.....
    على أي حال ... أنا موجهه الموضوع ده في المقام الأول لنفسي لأني بحب افتكر المواقف الحلوة اللي الناس بتعملها معايا ......فما بالي بربنا اللي مغرقني بكرمه...

وبقول لنفسي لما بفتكر المواقف دي "متقلقيش ربنا عمره ما هيسيبك زي ما حصل فيالموقف الفلاني"

ماعلينا ...موقف صغيور جدا لكن أثر فيا جداااااااااااااااااااااااااا هستأذن نفسي -على اعتبار انها الشارك الوحيد في هذا الموضوع- وأكتبه هنا

مرة كنت صايمة يوم خميس في شهر أغسطس اللي فات -في عز الولعة يعني- وغني عن الذكر إن اللي بيرجع من القاهرة يوم الخميس بيعاني أمرالمعاناة علشان يلاقي حاجة يركبها...
    طبعا المغرب أذن عليا وأنا في ماراثون السباق على الميكروباصات....وطبعا مفطرتش -كالعادة-

المهم بجد كنت عطشانة جدااااااااااااااااااااا لدرجة اني بجد بكيت من كتر العطش
    طبعا المسافة من القاهرة لهنا مش بستاهل ان السواقين يقوقفوا في الطريق ...فكان ميئوس تمام من فكرة اني أشرب دي...
    كمان السواق اللي كنت راكبة معاه تقريبا لو شاف مامته مقتولة عالطريق حتى مش هيهدي العربية...

ساعتها عيطت-طبعا النقاب الحمد لله مداري الفضايح دي- وقلت يارب عطشاااااااااااانة أرجوك يارب نفسي أشرب.....

وسبحان الله والله العظيم ماصدقت نفسي لما لقيت السواق جه في منطقة معينة ونزل جابلنا مياه....

الله أكبر والله رغم ان الموقف ده ممكن حد يعتبره بسيط ...لكن بالنسبة لي أثر جدا جدا جدا فيا وحسيت قوووي برحمة ربنا...

اللهم لك الحمد أنت رحمن السموات والأرض
    حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

انثى
    السمك

مُساهمة من طرف حور الدنيا السبت أبريل 18, 2009 4:06 pm

ماشاء الله ربنا يزيدك ياايمان
    حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

انثى
    السمك

مُساهمة من طرف حور الدنيا السبت أبريل 18, 2009 4:32 pm

والله ياايمان ربنا دا جميل اوي ونعمه علينا لا تحصي ودايما بينجينا ويرحمنا ويغفر لينا حتي لما نبقي بعاد عنه هو اللي بينادينا ويقرب لينا

في امتحانات الكليه الحمدلله رب العالمين بعيده تماما عن الغش اللي لكتير بيعتبره عادي اوي
    وكان عندي ماده رزله اوي احصاء
    وانا الرياضه او اي ماده فيها ارقام عامه ضراير
    المهم زكرت علي قد ما قدرت وبعدها لقيت مخي وقف روحت الامتحان ماشاء الله مش عارفه حاجه في اي حاجه حليت اللي قدرت عليه وبعدها حاولت في الباقي بس ربنا ما اردش اني احل
    المهم كانت قدامي الفرصه اني اغش زي بقيت زمايلي وكانت اللجنه سايبه اوي اوي ومكنش في مراقب شايفهم بس انا ربنا كان شايفني
    الحمدلله سلمت الورقه وانا مقتنعه تماما اني شايله الماده دي
    فجات بالنتيجه وكان تقدير ماده الاحصاء دي امتياز بفضل الله تعالي

الحمدلله
    rehan
    rehan
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف rehan السبت أبريل 18, 2009 10:39 pm

ربنا يعزك ياايمان يارب ويحبك ويرضى عنك

بصى بقى ياستى هو فى حكاية الدعاء دى فهو الحمد لله بحس بكريم عظييييييييييييييييييييييم أوى من ربنا ليا
    وبيحس الواحد أد اية هو ضغير وضئيل أمام كرم ربنا وفضله اللى ملهوش حدود

ومش معنى اننا بندعى حاجة وربنا محققهاش دلوقت دا من وجهه نظرنا
    ان ربنا مستجبش لأ
    ان شاء الله ربنا استجاب
    لأنه هو سبحانه وتعالى القائل وقوله الحق ادعونى أستجب لكم
    يعنى وعدنا بالاجابة

لكن ممكن ربنا بيكون مأجلها شوية مثلا تتعلم حاجة معينة أو يتغير فيك شىء معين او يتبدل وضع ما بحيث لما تحصل الحاجة دى تكون أنت أدها وأدود

وكمان احنا ساعات بندعى بحاجات متكنش فيها خير وصلاح لينا
    ويدعو الانسان بالشر دعائه بالخير وخلق الانسان عجولا

يعنى من كرم ربنا علينا اننه مش بيحققها وديما بيعمل لينا كل خيييييييييييييير

وربنا بيحب يسمع صوتنا وبيجل لينا الاجابة عشان نقرب منه أكتر وندعية أكتر وبالتالى هنحس اننا محتاجنله أكتر ونحبة أكتر

فاللهم لك الحمد على انك أنت ربنا
    اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

وموقف كده على الماشى
    كان علينا محاضرة كده وهى مادة تقيلة أوىىىى
    وكنا بناخد كم كبير جدا أصله دكتور بيراعى ضميرة جدا ربنا يعزة يارب
    وأنا كنت بذاكرها أول بأول
    بس جه فى محاضرتين كده مش ذاكرتهم
    وكانت دى هتكون التالته بقى كان هيبقى كتير عليا
    وقولت يارب أنت عالم انى نفسى أتقن عملى وأرضيك
    يارب منخدش محاضرة

وسبحان الله مع ان الدكتور جه وكان موجود
    الا انه لغى المحاضرة

بعيدا عن الموقف حسيت ان ربنا عمل كده علشانى وبيقولى أنا معاكى وحاسس بيكى
    ورتب كل اللى حصل ده علشان هو كريم وعظيم وبيحبنا
    فاللهم لك الحمد
    ربى أوزعنى ان أشكر نعمتك التى أنعمت على وعلى والدى وأن أعمل صالحا ترضاه

وقليل نت عبادى اشكور
    فاجعلنا يارب من القليل الشاكرين
    ووفقنى الى رضاك ودعائك والتقرب منك كما تحب وترضى
    الملاك الحائر
    الملاك الحائر
    مشرفه
    مشرفه

انثى

مُساهمة من طرف الملاك الحائر الجمعة أبريل 24, 2009 4:21 pm

bs
    جزاكم الله خيرا عالمشاركة الطيبة والمرور العطر
    استكمالاً لما قد بدأناه من تذكر واستشعار كرم المولى تبارك وتعالى وقره لنا واستجابته لدعائنا مهما استعصى علينا:
    موقف آخر:

طبعا انتو عارفين اني كنت اقتصاد وعلوم سياسية قسم إنجليزي ومصاريف الدراسة في القسم ده كانت تتجاوز بضعة آلالاف...أصر الوالد-حفظه الله- على إدخالي هذا القسم مهما تكبد من مصاريف...
    المهم... أسرتي بفضل الله كان لها السبق في دخول الأزمة المالية حتى قبل أمريكا نفسها...ولله الحمد من قبل ومن بعد...
    المهم في السنة الثانية أو الثالثة في الدراسة جه موعد دفع المصروفات والأسرة ساعتها كانت في ذروة الأزمة المالية...
    ساعتها قلت لبابا خلاص يابابا متزعلش نفسك أنا ممكن أأجل الدراسة السنة دي لغاية ما ربنا ييسرها...
    بس
    سبحان الله كنت بصلي يومها وبنفس راضية جدا قعدت أدعي ربنا...

المهم تاني يوم بابا كان ليه مبلغ مستحق في رسوم معاشه كان رايح يستلمه...المبلغ ده كان حاجة بسيطة مش فاكرة ألف ونصف أو ألفين جنية....
    وسبحان الله راح بابا تاني يوم ورجع والفرحة منورة وشه...سبحان الله لقى المبلغ اللي كان رايح يستلمه أربع أو خمس آلالاف تقريبا أو حاجة قريبة من كده المهم كانت قريبة من ثمن المصروفات...

ساعتها سجدت شكرا لله وقلت فعلا إن الله على كل شيء قدير...وهو بحق مجيب للدعاء
    حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

انثى
    السمك

مُساهمة من طرف حور الدنيا السبت أبريل 25, 2009 4:49 pm

ماشاء الله
    ربنا يوسع رزقك ياايمان يارب وينفعك بيه

انا كمان هحكي حاجه جميله اوي حصلت لبابايا

بابا كان في شغله بيدعي انه ربنا يبارك ليه في رزقه ويرضيه باللي يرضي الله
    الحمدلله حصل علي ترقيه وبقي رئيس جهاز
    فضل يفكر ياتري ازاي بعد ما ربنا اكرمني اقدر اعمل حاجه تكون شكر لربنا اصل الشكر مش بالكلام وبس بالفعل كمان
    بابا لقي ناس كتير في البريمه اخلاقها مش كويسه وبيشتموا بعض بالافاظ مش تمام ابدا مينفعش لمسلم انه يقولها
    المهم فضل يدعي ربنا يارب وفقني اعمل خير يارب
    المهم ربنا الهمه بفكره جميله
    ان اي واحد يحاول يشتم زميله او يتعرض ليه بسوء يدفع غرامه قدراها 3 جنيه
    سبحان الله في اول اسبوع جمع حوالي 700 جنيه
    تاني اسبوع المبلغ بقي 500 وبعدين بقي 100 لحد الحمدلله مش بقي حد يزعل حد والناس بقوا كويسين مع بعض واللي عنده مشكله كان يلجا للاداره وهي تتصرف معاه
    المبالغ اللي كانت بتتجمع دي كانت بتروح فين
    اللي كان عنده ظروف زي فرح بنته او مصاريف اولاد للمدرسه من المحتاجين او حد مريض كانت المبالغ دي بتساعدهم
    الحمدلله ربنا ساعد بابا وحقق ليه دعاءه انه يعمل خير ويرضي ربنا
    اللهم لك الحمد حمدا كتثرا طيبا مباركا فيه
    shimaa
    shimaa
    نائبة المدير
    نائبة المدير

انثى
    الحمل
    مزاجك ايه النهرده : أستجب لكم 310

مُساهمة من طرف shimaa الأحد أبريل 26, 2009 4:12 pm

انا بقول الكلام ده مش علشان احنا بنعمل وكده لا والله ده كله بفضل الله

بس علشان نعرف اد ايه ربنا كريم اوى

كنا رايحين للحاجه فاطمه امبارح وطبعا ريهان كانت عامله تورته وكان معانا هدية عيد الام بتاعتها لسه علشان المره اللى باشمهندس محمود راح يوديها ماكنتش موجوده ورجع بيها تانى

واحنا خلاص وصلنا البيت وقعدنا نخبط وهى ماكنتش موجوده فضلنا واقفين شويه كده وبعدين واحده جارتها قالت لنا انها خرجت من الصبح ولسه مارجعتش

رجعنا واحنا زعلانين اوى انها تانى مره نيجى وماخدتش هديتها وكمان مش هاتاكل التورته اللى معموله لها مخصوص

واحنا راجعين وخلاص هانركب علشان نمشى لاقيناها جايه

بجد فرحه كبيره اوى حسينا بيها وهى كمان فرحت اوى لما شفتنا وقالت انتو كنتو جايين لى ؟
    قلنالها اه وقالت طيب تعالوا يالا ورجعنا معاها تانى وأخدت الحاجه اللى كنا جايبنها وكمان كان نفسها فى حاجه كده ولقت رشا كمان عاملاها وجبتهالها

بجد بقينا نقول سبحانك يارب ايه الكرم ده وفعلا الانسان مهما عمل بياخد رزقه اللى مكتوب له

ترتيب فى اعجاز سبحان الله يعنى لو كنا ماوقفناش شويه وسألنا عليها كنا مشينا من غير ماتشوفنا وخلاص

ربنا فعلا وهاب

الحمد لله على انك انت الله
    حور الدنيا
    حور الدنيا
    مراقبة الأقسام
    مراقبة الأقسام

انثى
    السمك

مُساهمة من طرف حور الدنيا الجمعة سبتمبر 25, 2009 3:54 am

حاجه كدا لازم اقولها واشكر ربنا سبحانه وتعالي عليها وعارفه اني لو سجدت لله تعالي ليل نهار مش كفايه ربنا يغفرلي ان شاء الله

في رمضان اللي قبل اللي فات دا كنت بصلي في يوم الترويح والمفروض ان الامام بقي يلقي خطبه لكن لقينا صوت غريب وجميل اوي صوت شاب تقي عالم كلامه جميل اوي القي خطبه من اروع الخطب اللي سمعتها في حياتي

سالنا مين الرجل الجميل دا قالوا فلان الفلاني وكانت مامته بتصلي معانا وكانت فرحانه جدا وفخوره بيه جدا ربنا يجزيها خير الجزاء

انا بقي بيني وبينكم سرحت في صوت الشاب دا وفضلت ادعيله وقولت ربنا يرزقني بزوج صالح زي الشيخ دا ويكون شاب تقي وعالم زيه

ووقتها والله مكنتش اعرف ان ابواب السما مفتوحه وان رب العالمين استجب دعائي ...وعدت سنه وفي نفس التوقيت تقريبا رمضان السنه دي ربنا رزقني باخو الشيخ التقي دا سبحان الله واتخطبت لاخوه

اللهم لك الحمد كله ولك الشكر كله ربي كيف لي ان اشكرك وشكري لك نعمه تستحق الشكر فلك الشكر حتي ترضي ولك الشكر اذا رضيت ولك الشكر علي كل حال

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد مايو 12, 2024 10:20 am